Drodzy uczniowie, rodzice.

Przedłużający się czas pobytu w domu, izolacja, ograniczenie przestrzeni są dla każdego wyzwaniem i obciążeniem, żeby dodatkowo nie potęgować dawki stresu, pamiętajcie aby pomimo wszystko zadbać o utrzymanie dobrego nastroju. Pomoże Wam w tym robienie przerw w śledzeniu informacji o pandemii, w tym celu nie oglądajcie, czytajcie czy słuchajcie bez przerwy nowych informacji na temat pandemii w mediach, również społecznościowych. Ciągłe skupienie na tym problemie może nasilić niepokój i stres. Podejmujcie przyjemne aktywności, czyli starajcie się podejmować czynności, które Was rozluźnią i sprawiają Wam przyjemność. Poza tym warto porozmawiać z osobami, do których macie zaufanie o swoich obawach i emocjach. Jeśli stres istotnie zakłóca waszą codzienność przez kolejne dni, warto się skontaktować ze specjalistą ( pedagogiem, psychologiem). Próbujcie zachować codzienną rutynę, chodzi o codzienne czynności, w obecnej sytuacji, gdy zamknięte są szkoły, niektóre instytucje i zakłady pracy powinniście stworzyć sobie nowy schemat dnia obejmujący naukę czy pracę oraz czas wolny.

Drodzy rodzice, chcę Państwa poinformować, że w sytuacji kryzysowej w związku z pandemią koronawirusa, nie jesteście sami. Oprócz pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszej szkole, możecie uzyskać również wsparcie i pomoc innych instytucji. Pomocy udzielają:

1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mikołowie z siedzibą w Łaziskach Górnych uruchomiło specjalne numery telefonu dla osób potrzebujących niezbędnej pomocy psychologicznej w sytuacjach przemocy i innego kryzysu. Wsparcie można uzyskać pod numerami telefonów: 530 220 954 lub 530 309 759.

2) Mikołowskie Stowarzyszenie Pomocy Psychospołecznej i Profilaktyki „Zmiana” w związku
z zagrożeniem zakażeniem koronawirusem uruchomiło specjalny dodatkowy telefon umożliwiający kontakt z konsultantami ds. przemocy w rodzinie, uzależnień i innych sytuacji kryzysowych od poniedziałku do piątku w godzinach od 15:00 do 19:00, kontakt 788-002-580. Bezpłatne indywidualne sesje telefoniczne ze specjalistami: psychologami oraz terapeutą uzależnień kontakt (32) 226-41-76.

3) Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” oferuje telefoniczne porady psychologa i pedagoga pod numerem 32 209 5314 od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00.

4) Całodobowe ogólnopolskie telefony zaufania dla dzieci, młodzieży i rodziców, tel.: 116111 lub 800 080 222, więcej informacji na stronie: http://www.liniadzieciom.pl./

5) Centrum Psychiatrii im. Dr Krzysztofa Czumy w Katowicach zapewnia pomoc zdalną od poniedziałku do soboty poprzez:
– połączenia telefoniczne (numery i harmonogram na stronie Centrum),
– Skype’a pod hasłem: wsparcie@centrumpsychiatrii.eu,
– pocztę elektroniczną pod adresem: wsparcie@centrumpsychiatrii.eu.
Więcej informacji na stronie: http://www.centrumpsychiatrii.eu/aktualnosci.php

6) Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Katowicach poprzez kontakt mailowy i telefoniczny (dyżury psychologów w godzinach 8:00 do 19:00):
– telefony stacjonarne: 32 251 15 99, tel./fax 32 257 14 82
– telefon komórkowy: 669 777 008 z możliwością kontaktu poprzez komunikator WhatsApp i video, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100
– email: oik@mops.katowice.pl

7) Ośrodek Interwencji Kryzysowej Stowarzyszenia „Ad Vitam Dignam” poprzez Miejski Telefon zaufania, tel.: 032/256-92-78

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice i Opiekunowie
w obecnej, niełatwej sytuacji może się pojawić wiele lęków, napięć czy frustracji.
Jeśli Państwa dziecko lub Państwo potrzebujecie wsparcia pedagogicznego,  pomocy, czujecie, ze macie problem, coś Was niepokoi, nasuwają się Wam jakieś pytania, chęć rozmowy w tych trudnych okolicznościach proszę o kontakt pod adresem:

sekretariat@zs2s-mikolow.pl.
Serdecznie pozdrawiam i życzę dużo, dużo zdrowia.
Małgorzata Ruta-Kalarus
pedagog szkolny

6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci podczas epidemii – źródło UNICEF

UNICEF rozmawiał z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog dla młodzieży, felietonistką „New York Times” i matką dwóch córek, o tym jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii COVID-19. Oto sześć wskazówek dla rodziców dzieci i nastolatków.

Wskazówki jak wspierać dzieci w okresie pandemii koronowirusa:

1. Bądź spokojny

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

2. Trzymaj się rutyny

Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach, mówi dr Damour. Zdecydowanie polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić. Dr Damour sugeruje, aby dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu. Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć czas na zabawę. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na początku każdego dnia będzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mogą uznać, że dobrze będzie zacząć dzień nieco później po spaniu i wspólnym śniadaniu. W przypadku rodziców, którzy nie są w stanie nadzorować swoich pociech w ciągu dnia, najlepiej porozmawiać o harmonogramie z osobą, która opiekuje się nimi i wypracować wspólny plan.

3. Pozwól dziecku odczuwać emocje

Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano lekcje, możliwość spotkań z przyjaciółmi, szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Dr Damour radzi, aby po prostu pozwolić dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.

4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ – jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie – może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami, radzi dr Damour. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić. Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia, radzi dr Damour.

6. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym, dodaje dr Lisa Damour.

źródło: UNICEF oraz juniorowo.pl

JAK POMÓC DZIECKU W EFEKTYWNEJ NAUCE?

1) Bezpieczeństwo w Internecie.

  • Stwórz wspólnie z dzieckiem zasady korzystania z Internetu (pory dnia, czas, formę).
  • Udostępnij dziecku tylko bezpieczne treści.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o jego pracy, nauce i zabawie w sieci i wszelkich jego wątpliwościach.
  • Zainstaluj program do kontroli rodzicielskiej (więcej na: dzieckowsieci.pl .

2) Organizacja pracy.

  • Pomagaj, nie wyręczaj, zachęcaj do samodzielności.
  • Powtarzalność i rutyna daje uczniowi poczucie bezpieczeństwa.
  • Bądź dostępny, dawaj wsparcie.
  • Pamiętaj o czasie na odpoczynek. Swoim także 
  • Wspieraj kreatywne formy nauki swojego dziecka (filmy naukowe, gry i edukacyjne aplikacje).

3) Co robić jeśli dziecko nie chce się uczyć?

  • Nagradzaj – stwórz z dzieckiem system motywacyjny. Nagradzaj nie same wyniki, ale przede wszystkim, poświęcony czas i wysiłek.
  • Doceniaj samodzielność, zaangażowanie i chęci .
  • Nie odrabiaj pracy za dziecko! Pomagaj, bądź w pobliżu gdy tego potrzebuje.
  • Znajdź realne powody (przynajmniej 3), za które możesz pochwalić dziecko – to najlepsza zachęta. Chwalmy konkretne działanie, zachowanie.
  • Po każdym zadaniu, wymagającym wysiłku, zaplanuj razem z dzieckiem odpoczynek i przyjemną aktywność.
  • Zadbaj o właściwą pozycję dziecka podczas pracy przy komputerze.
  • Zadbaj o to by podczas nauki nie było włączone radio i TV. Ogranicz bodźce rozpraszające.

 

RODZICU, MASZ PRAWO DO WSZYSTKICH EMOCJI”


Kolejny tydzień kwarantanny i nauki domowej za nami. Jest to sytuacja zupełnie niecodzienna i każdy z nas potrzebuje czasu, by się przystosować do zmiany rzeczywistości i codzienności.
Do tego, że dzieci są z nami cały czas i często wymagają więcej uwagi, niż na co dzień. Naturalne jest to, że odczuwa się zarówno przyjemne emocje, jak i te mniej lubiane.

Bardzo ważne jest by powiedzieć, że każda emocja jaką się odczuwa w tym czasie jest DOBRA, jest normalna i potrzebna. To naturalne, że, gdy zmienia się wszystko wokół: od pracy, po opiekę nad dziećmi, aż po sytuację, gdy zmniejszyła się realna sieć wsparcia przez osoby najbliższe, nasze emocje też podlegają zmianom. Część z rodziców zdecydowała się świadomie ograniczyć kontakt dzieci
i swój z dziadkami, w celu ochrony ich zdrowia. Pozostało wsparcie na odległość lub za pomocą telefonów, komunikatorów i Internetu.

Nowa rzeczywistość, jak sobie poradzić:

1. Domowa praca zdalna.

Tak, część rodziców pracuje teraz w domu. Zdarza się, że jeden z rodziców, który do tej pory wychodził rano do pracy, zostaje teraz w domu i musi znaleźć przestrzeń na pracę zdalną. Zmienia się nie tylko organizacja jego pracy, ale też organizacja życia rodzinnego. Co zrobić?

  • Najlepszym wyjściem jest znaleźć w domu choćby małą przestrzeń do pracy rodzica (lub wygospodarować osoby pokój) i ustalić w domownikami czas, w którym rodzic jest dostępny dla rodziny
    i dzieci, a czas w którym będzie pracował, by mógł wykonać swoje obowiązki zawodowe. Może się zdarzyć, że ten czas najłatwiej będzie znaleźć wczesnym rankiem lub wieczorem, jak dzieci już śpią lub jeszcze śpią. Każda rodzina ma swoje własne ustalenia, rytm dnia i organizację życia. Warto w miarę możliwości uwzględnić potrzeby wszystkich domowników i liczyć się z realiami przestrzeni mieszkania/domu.

2. Dzieci nie chodzą do szkoły. Nauka odbywa się w domu.

Największa zmiana jaka zaszła. Dzieci uczą się w domu. Co wiąże się z potrzebą korzystania przez nie z komputera, pomocy im w nauce czy organizacji ich pracy. Co pomaga?

  • Na pewno ważny jest kontakt z wychowawcą, który służy pomocą i w wsparciem. Ustalenie indywidualnego planu pracy i sposobu wykonywania zadań lub zwrotnego wysyłania materiałów do nauczycieli w celu ich sprawdzenia. Pamiętaj, że nie musisz wiedzieć wszystkiego, gdy Twoje dziecko prosi o pomoc w wykonaniu jakiegoś zdania. Nie bój się powiedzieć: „Nie wiem, ale zaraz wspólnie poszukamy lub sprawdź w podręczniku, może będzie wyjaśnienie, co to znaczy” . Rodzic nie ma być nauczycielem dla swego dziecka. Może mu natomiast udzielać wsparcia i motywować do samodzielnej pracy. Pamiętajmy o tym zwłaszcza teraz 

3. Obowiązki domowe.

„Mamo! Tato! Zrób mi kolację! Daj mi herbatę! Ona znów mi zepsuła budowlę!” Zaczyna się znana katatonia dźwięków, które mogą rodziców, wyprowadzać z równowagi. STOP. Co pomaga?

  • Weź kilka głębokich oddechów. Postaraj się uspokoić.

  • Czasem można wyjść na chwilę do pustego pomieszczenia i dać sobie chwilę na uspokojenie.

  • Podejdź do dziecka, nawiąż z nim kontakt wzrokowy i wytłumacz „Zobacz teraz jestem zajęta/y. Ale jestem pewna/y, że jak poczekasz jeszcze chwilkę, to zrobimy kolorowe kanapki dla wszystkich, co Ty na to?”. „Nie chce byś krzyczał z drugiego pokoju. Jeśli czegoś potrzebujesz podejdź do mnie, proszę”, „Gdzie następnym razem możesz budować z klocków, tak by budowla była bezpieczna?” …

  • Deleguj na dziecko obowiązki domowe. Czas kwarantanny nie polega na tym, by wyręczać dzieci we wszystkim, tylko by uczyć je samodzielności i radzenia sobie z kłopotami, wspierając i towarzysząc cały czas. To doskonałą okazja, by rozwijać ich umiejętności i poczucie sprawstwa.

4. Ograniczenia możliwości wychodzenia.

Place zabaw, większość miejsc użyteczności publicznej, kawiarnie, restauracje są teraz daleko poza naszą strefa bezpieczeństwa, dlatego pozostają zamknięte. Ograniczenia w ilość osób wchodzących do sklepów czy swobodnego przemieszczania się w grupach są zasadne w obecnej sytuacji. Dzieci ( aktualnie do 13 roku życia) nie mogą się przemieszczać samodzielnie bez rodziców, opiekunów.
Co pomaga?

  • Zastanów się kogo możesz prosić o pomoc w opiece na dziećmi, gdy potrzebujesz załatwić potrzebne sprawunki. Może jest to osoba z rodziny, może zaufana sąsiadka?

  • Pamiętaj, że możesz zawsze poprosić o pomoc instytucje:
    – MOPS w Mikołowie,
    – infolinia telefoniczna,
    – wolontariuszy.

Pamiętaj, że nie jesteś sam!

  • Ważne, by stosować środki czystości. Często myć ręce, czyścić klamki i uczyć tego samego dzieci. Nosić maseczki ochronne oraz rękawiczki, by ograniczyć możliwość przenoszenia wirusów.

    Jestem OK, ze wszystkimi emocjami jakie mam. Jestem wystarczająco dobrym rodzicem. Właśnie takim jakiego potrzebują moje dzieci. Ani lepszym, ani gorszym. Jestem sobą. Jestem w porządku, gdy czasem się złoszczę, frustruję, smucę, boję… Jestem w porządku, gdy się uśmiecham, bawię, cieszę z postępów mojego dziecka.

Mogę powiedzieć mojemu dziecku, co przeżywam, by potem ono samo umiało opisać swój stan emocjonalny. Mogę zaznaczyć, że sytuacja jest przejściowa i za jakiś czas ulegnie zmianie. Wtedy na pewno nadrobimy zabawy na placu zabaw, wycieczki rowerowe, szkolne znajomości i spotkania z przyjaciółmi. Teraz ważne jest byśmy się wspierali i okazywali sobie nawzajem zrozumienie dla trudnych emocji. I wybaczali sobie jak najczęściej.

Jestem dobrym rodzicem, bo radzę sobie z tyloma nowymi wyzwaniami !

Powodzenia!

 

(opracowano na podstawie opracowań własnych psycholog p. Anny G.)

ZOSTAŃ W DOMU.

Niestety w obecnym czasie nie spotykamy się w szkole, w klasie.
Uczycie się na odległość, przy pomocy komputera. Jest to bardzo trudny, ciężki dla wszystkich czas. Nie robicie rzeczy, które były waszą codziennością, które lubicie.
Pewnie zadajecie sobie pytania: Dlaczego nie mogę chodzić do szkoły i widzieć się z kolegami i koleżankami? Dlaczego muszę zostawać w domu? Jak długo to potrwa?
Na te i inne pytania postaram się Wam odpowiedzieć za pomocą filmu, który znajdziecie w Internecie:
https://www.bing.com/videos/search?q=koronawirus++dla+dzieci&&view=detail&mid=90DD4FC372B4EA96560990DD4FC372B4EA965609&&FORM=VDRVRV

To, że odczuwamy różne emocje takie jak: lęk, strach, niepokój to naturalne w tej sytuacji.
Pomóc może: rozmowa, czytanie książek, oglądanie komedii, granie w gry, zabawa z naszym domowym zwierzątkiem, przytulenie się do rodzica.

Bardzo ważne:

W celu uniknięcia zakażenia koronawirusem musicie stosować się do pewnych zasad:

• ograniczajcie, a najlepiej unikajcie kontaktów z osobami innymi niż domownicy;
• często i dokładnie myjcie ręce wodą z mydłem, obejrzyjcie film: https://www.youtube.com/watch?v=PHyf9aZZU_Q
• stosujcie odpowiednie zasady ochrony podczas kaszlu i kichania, zakrywajcie usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką; chusteczkę natychmiast wyrzućcie do kosza i umyjcie ręce;
• nie podawajcie dłoni na powitanie;
• zachowujcie odległość przynajmniej 2 metrów między Wami, a innymi ludźmi;
• unikajcie dotykania rękami twarzy (oczu, ust, nosa);
• jeśli macie gorączkę, kaszel, trudności w oddychaniu skorzystajcie z pomocy medycznej;
• dbajcie o swoją odporność – odżywiajcie się zdrowo, nawadniajcie organizm, wysypiajcie się;
zostańcie w domu, #zostańwdomu;
• obecnie jeśli nie ukończyliście 13 roku życia, nie możecie wychodzić z domu bez opieki osoby dorosłej;
• od 16.04.20 r. do odwołania, wychodząc z domu mamy obowiązek noszenia maseczek zakrywających nos i usta https://www.youtube.com/watch?v=zJJ4_zK_WCE&feature=emb_rel_pause

Podsumowując. Zapamiętajcie – obejrzyjcie film: https://www.youtube.com/watch?v=WbeLp_lgrqM&feature=youtu.be

Polecam jeszcze, zobaczcie koniecznie: https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/wiadomosci/czytaj/darmowa-ksiazka-elektroniczna-o-koronawirusie-dla-dzieci/

Jeśli chcecie również zobaczcie, posłuchajcie: https://www.youtube.com/watch?v=kG-lWboo0P8

 

 ZAMIAST BIOFEEDBACKU

W związku z zaistniałą, aktualną sytuacją terapia Biofeedback została zawieszona. Nie ma możliwości prowadzenia jej w formie zdalnego nauczania, gdyż wymaga ona użycia specjalistycznego sprzętu. W związku z powyższym proponuję coś w zamian terapii.

Proponuję ćwiczenia, które:

  • poprawią koncentrację uwagi,
  • usprawnią pamięć,
  • usprawnią spostrzegawczość wzrokowo-słuchową,
  • doskonalą logiczne myślenie. 

Pozdrawiam i życzę miłej nauki przez zabawę 

Małgorzata Ruta-Kalarus

 

Fajne zadania na koncentrację i pamięć: https://www.youtube.com/watch?v=lqRgKzC7hGo
Zadania na spostrzegawczość: https://www.youtube.com/watch?v=b3DDpiOw7mg
Test na spostrzegawczość znajdź obrazek, który nie pasuje do pozostałych: https://www.youtube.com/watch?v=btMSFVuNi7k
Sprawdź swoją spostrzegawczość: https://www.youtube.com/watch?v=S5N8xuT_ckU

Łamigłówki dla dzieci:
1) https://www.youtube.com/watch?v=6-Qo2-xxctU
2) https://www.youtube.com/watch?v=_UOw-oSrPvE
3) https://www.youtube.com/watch?v=XOQOvgZqKeQ
4) https://www.youtube.com/watch?v=FGmOpdVcSr4
5) https://www.youtube.com/watch?v=zQdxYBJzxl8
6) https://www.youtube.com/watch?v=NHBPHlbuDm4

Krzyżówka online dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=GGwk39p_PNg
Zadania dla małych bystrzaków – ćwiczymy pamięć: https://www.youtube.com/watch?v=VxeMGmfxct4

 

 

OBOWIĄZEK NOSZENIA MASECZEK

W Polsce od 16 kwietnia 2020 r. do odwołania, od 4 roku życia w miejscach publicznych obowiązuje nakaz chodzenia w maseczkach.
Drodzy uczniowie wychodząc z domu, także powinniście ją posiadać i nosić.
Chciałam przypomnieć o kilku istotnych zasadach podczas użytkowania maseczek,
tak żeby ich noszenie przyniosło oczekiwany rezultat.

Proszę, pamiętajcie o kilku ważnych regułach postępowania:

  • nie wolno zsuwać maseczek, bo chcemy na przykład odebrać telefon lub sobie coś zjeść lub się napić,

  • nie należy dotykać części zewnętrznej maseczki,

  • maseczka musi być cały czas założona.


Jak umiejętnie korzystać z maseczek:

  • zakładając maseczkę dokładnie zakryj nią usta i nos, tak aby nie było żadnych szpar pomiędzy maseczką, a twarzą;

  • unikaj dotykania maseczki, którą nosisz na twarzy, a jeśli to Ci się zdarzy umyj lub zdezynfekuj ręce;

  • zmień maseczkę na nową wtedy, kiedy poczujesz, ze jest już mocno zawilgocona;

  • po zdjęciu maseczki jednorazowego użytku nie zakładaj jej ponownie, lecz od razu wyrzuć ją do zamkniętego pojemnika na śmieci;

  • zdejmując maseczkę, rób to tak, aby dotykać ją tylko „od tyłu” – czyli unikaj dotykania jej zewnętrznej części, po czym koniecznie UMYJ RĘCE !!!

Skip to content